Egyéb kategória,  Kicsit mélyebb magyarázat

Vérvétel előtti rT3, használhat az étrend?

Amennyiben a felkeltettem az érdeklődésed...

...úgy a funkcionális táplálkozási tanácsadói tudásomat igénybe veheted.

Mit lehet tenni annak érdekében, hogy eldönthessük, vajon használhat-e az étrend, amit a könnyített verziós PDF-ben (is) leírtam, vagy sem? Természetesen az összes teljes PDF tartalmazza mindazt, amit a könnyített is, de ott megvan minden válasz a kérdésre, hormon, enzim szinten. Ez az információ nagyon fontos, és nagy bánatomra kimaradt az összes PDF-ből, ezt itt most pótolom, és el is magyarázom, teljes könyv tulajdonosok előnyben vannak, akik pedig szeretnének támpontot, itt megtalálják. 

Egy kicsit menjünk bele (csak annyira, amennyire feltétlenül muszáj) abba, hogy mi dönti el azt, hogy mennyi az rT3. Ezeket tartalmazza az összes olyan PDF, amiben benne van az rT3-as kiegészítés. Ez itt most csak felsorolás lesz, némi emlékeztető a könyv tulajdonosoknak. Aztán pedig jönni fog a magyarázat, mindennek az eldöntésére.

Az rT3-mat nagyban befolyásolja az étkezés, ez a D1/D2/D3 dejodináz által valósul meg. Mit jelent az, hogyha magas az rT3, és hogyan tudjuk eldönteni, hogy az étkezés segít-e vagy sem? A D1/D2/D3 dejodinázt rengeteg irányban módosítja mind a kortizol, mind az étkezési makrók (jelen esetben ezek a fontosak, a többit részletesen elemeztem itt), jellemzően minél magasabb a zsír/fehérje arány az étkezésben, annál inkább az rT3 felé torzul a mennyiség, erre rátesz még egy lapáttal az éhezés is, tehát a deficit. Pluszban még az edzés is, hogy ne legyen egyszerű. Tehát ha mi bármilyen szénhidrát csökkentett (low carb),160 g-os (vagy magasabb, de nem teljesen szénhidrát alkotja az étrendünket) diétát folytatunk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy az rT3 értéke nem adja vissza a legkisebb értéket. Hogy kiderítsük, valóban használni fog-e az étrend, vagy sem a következőket kell tenni, ha meg szeretnénk nézetni, és nem tudjuk mit tegyünk.  Minden szénhidrát csökkentés emeli az rT3 értékét, mellette még fontos pl. az is, hogy szedünk-e gyógyszereket/kiegészítőket. A legfontosabb gyógyszereket az rT3-mas kiegészítés taglalja, a táplálékkiegészítőket pedig ez a PDF. Az rT3 felezési ideje 4-5 óra, tehát már egy éjszakai koplalás is növeli, így a reggeli vérvételkor már emelkedett lehet, ha pedig régebben nem ettünk, akkor biztosan magasabb lesz. És kész a baj (hisszük azt, holott lehet csak egy ilyen “probléma” emeli), nem jó az arány, amit nem biztos, hogy van értelme számolni. Ez nem baj, a kezdődő ketózis ismérve ez is, de félrevezető, pláne ha rosszak lesznek a makrók a továbbiakban.

Segítségül itt van az én leletem, ekkor iszonyatosan rossz állapotban voltam, a progeszteron szintet ne nézzük, akkor szedtem a pregnenolone tablettát, amit senkinek sem ajánlok. Hosszú távon nagymértékben rontja a mellékvese állapotát, ennek okait bármelyik teljes PDF-ben megtalálhatjuk, ami tartalmazza az alap mellékvese fáradtságot. A leletet és annak kiértékelését, majd a későbbiekben történő javulást szintén tartalmazza a teljes verzió, teljes magyarázattal. Ennél a leletnél már folytattam egy ideje azt a diétát, amit most is csinálok, de nem javultam a pregnenolone miatt, részben ez is (étkezés) közrejátszott abban, hogy ennyire alacsony lett az rT3. Ennél lejjebb már nincsen referenciaérték. Akkoriban még nem értettem ennyire a magyarázatát, alaphelyzetben, mindenféle enzimdefektus/autoimmun probléma nélkül, gyulladás/gyógyszermentesen így kellene kinéznie, ha vérvétel előtt alkalmazzuk azt a módszert, amit lentebb ismertetek. 

Ha ki akarjuk deríteni azt, hogy mekkora az az rT3 mennyisége, amit alaphelyzetben, totálisan a szénhidrát irányában eltolva a makrókat a D1/D2/D3 dejodináz enzim produkál, akkor a következőket kell tenni. Minimum 1 napig semmi mást nem szabad(na) enni csakis kizárólag szénhidrátot, abból is nagyon lassú, 50-es glikémiás indexűt, leszorítva a zsír/fehérjét minimális szintre. Akár 30 g alá a zsírt és 70 g alá a fehérjét. Ekkor a D1/D2/D3 dejodináz beáll, egy…fogalmazzunk úgy…alaphelyzetbe, amit a teljes szénhidrát többlet okoz, amennyiben nincs éhezés. A D1/D2 nincs gátolva, a D3 pedig alulszabályozott lesz (amennyiben emelkedett a kortizol, de erős mellékvese fáradtságban ez nincs így, ettől függetlenül nem biztos, hogy csökkent a mennyisége. Megjegyzés, a kortizol az rT3-tól függetlenül is inzulinrezisztenciát okoz.), így az rT3 a lehető legkisebb mennyiségű. Ehhez szükséges az esti bőséges szénhidrátos étkezés, hogy a deficit ne maradjon meg reggelre, és továbbra is a szénhidrát irányába toljuk el a D1/D2/D3 dejodinázt, ezzel a legjobban csökkentve az rT3-mat. Hangsúlyozom, ha egészségesek vagyunk, akkor.  Ha így teszünk, és az rT3 maximum 0.12 (0.15 már hízást fog okozni, tehát ha maximum 0.12 az rT3, akkor majdnem biztosak lehetünk benne, hogy egészségesek vagyunk, és semmi sem termel rT3-mat a testünkben. Ettől függetlenül az extrém alacsony kortizol is okozhat hízást, nem csak az rT3, ezek viszont összeadódhatnak), úgy bátran belevághatunk az általam is alkalmazott diétába. Hiszen az étkezés oldali rT3 növekedést ezzel kizártuk azzal, hogy a D1/D2/D3 dejodinázt beállítottuk a szénhidrát irányába, ezzel a lehető legkevesebb az rT3.

Ha tervezzük az rT3 mérését, akkor csakis így érdemes, sehogyan máshogy. Természetesen egy rT3 érték semmi, de remek támpontot nyújthat.

Mi a teendő, ha így az rT3 továbbra is magas? Ha az étkezést kizártuk (és teljesen gyógyszermentesek vagyunk, pl. pajzsmirigy/mellékvese hormon), akkor kutathatunk betegségek, gyulladások után. Ennek bővebb részletezését az rT3-as kiegészítés tartalmazza. A PDF mindent tartalmaz, amit ezekről tudni lehet/kell. Ez egy nagyon nehéz dolog lesz, és lehet sohasem találjuk meg azt, ami miatt az rT3 magas. De hogy írjak egy egyszerű lehetőséget, könnyen meglehet az, hogy van egy gyulladásunk, amit a nagyon kevés kortizol nem képes levinni, ezért magasabb az rT3, ami idővel javul, amikor a mellékvese több kortizolt képes előállítani, volt már erre is példa, tapasztaltam ilyet a csoporton belül. Ehhez viszont érdemes lehet betartani a PDF-ekben ajánlott étkezést és önmegfigyelést.

A D1/D2/D3 dejodináz aránya határozza meg azt, hogy mekkora az rT3 mennyisége, ehhez még hozzájárulhat a gyógyszer szedés, gyulladásos betegségek, táplálékkiegészítők is. Ha elhagyunk mindent és 1 napig úgy étkezünk, ahogyan fentebb írtam, és 0.12 maximum (esetleg 0.15, de ez már valószínűleg hízást fok okozni, ha követjük az étrendet, ez viszont nem feltétlenül baj) az rT3 értéke, akkor nagyon örülhetünk, szinte biztosak lehetünk abban, hogy segíteni fog az étrend és az önmegfigyelés együttese. Ehhez természetesen kellenek a többi leletek és egyben értékelni mindent a tünetekkel együtt. 

Önmagában az rT3 mennyisége nem mérvadó, ellenben segíthet eldönteni pár dolgot, de ennél sokkal többre van szükség ahhoz, hogy kiderüljön mi a probléma, ha egyáltalán sikerül. Sajnos önmagában ez nem biztos, hogy elég az, ha 1 napig megpróbálunk így étkezni. Mert van pár gyógyszer és kiegészítő, aminek a hatása akár örökre megmarad, az esetleges diéták/önsanyargatások miatt végleg károsodhat valamelyik dejodináz enzim, egy betegség szövődménye elkísér minket életünk végig…stb…a lista végestelen hosszú. Megjegyzés: mellékvese fáradtságban minden védő hormon lecsökken, így a betegségek kialakulása, fennmaradása fokozott lehet.

Lehet nézegetni az inzulinrezisztencia értékeket, de nincs sok értelme, kizárólag abban a vonatkozásban, amit leírtam. Ugyanúgy vonatkozik az rT3-ra is, ha kizártuk a táplálkozás oldali rT3 növekedést, akkor 3 lehetőség maradt. Amit fentebb említettem, bármi termelhet rT3-mat, betegség, gyulladás…vagy végleg károsodott valamelyik enzim a testünkben…vagy egyszerűen így születtünk. Ebbe beletartozik a Cushing szindróma, vagy Basedow kór, az utóbbira megvan a megfelelő gyógyszer mely a D1-et gátolja, persze ez nem feltétlenül megoldás, hiszen ettől az rT3 nőhet. Minden esetben ki kell zárni a szervi okokat, ez legyen az első. Rá kell nézni a leletre, magas az rT3? Ha igen, akkor az inzulinrezisztencia nyilvánvaló, ezért is hízunk, amire a sport nem gyógyír. 

Fontos kiegészítés a következő. Nyilván minél magasabb az fT3 értéke, annál nagyobb rT3 engedhető meg, ezért van az arány. De tipikus mellékvese fáradtságban nincsen olyan, hogy magas fT3, csakis alacsony t4/fT3, és inkább alacsony TSH, ezzel mellékvese oldalról történik meg az anyagcsere leszabályozása, de a TSH által. Amennyiben kritikusan alacsony kortizolhoz magas fT3 társul, úgy el kell indulni más irányban, mert a dejodináz enzimekkel lehet probléma, vagy hideg/meleg göb termel fT3-mat. 

Ezzel az alacsony rT3 értékkel produkáltam ezt a leletet, a bővebb magyarázat itt található.

Ezen linken pedig újabb gyakorlati tanácsokat olvashatunk, hogy eldönthessük…mennyire lehet magas a kortizol/rT3.

Az oldalon található információk saját szellemi termékek, a szöveg része vagy egésze jogvédelem alatt áll. Bármely részének, vagy egészének a felhasználása (idézése) kötelezi a felhasználót a forrásmegjelölésre, minden jog fenntartva, copyright © 2020.
 
”Anna”/ A funkcionális táplálkozási tanácsadói képzésemről itt tudsz bővebben olvasni.
”Anna”/ Az e-book-ok itt voltak elérhetőek, ezekben a témákban. Így, ebben a formában nem lesz többet letölthető/megvásárolható, erről a továbbképzésemnél is olvashatsz.

”Anna”/ Itt az érintett témakörökről tájékozódhatsz, mely biztosan bonyolult lehet elsőre.

Iratkozz fel ha értesülni szeretnél az újdonságokról, spam mappát ellenőrizd

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

error: