Egyéb kategória,  Kicsit mélyebb magyarázat

Cirkadián ritmus…reggeli éhség vagy mégsem?

Amit most leírok, az nem kiegészítés, csupán érdekesség, nem is utaltam rá sehol, egyik PDF-ben sem. Igazából csak néha eszembe jutnak dolgok, akár régről, és beugrik a magyarázat, amit akkoriban nem értettem. A mellékvese fáradtsághoz ez konkrétan nem kapcsolódik, de mégis érdekes endokrinológiai tény lesz, bár azért bele fogom venni.

Volt párszor, amikor késő esti étkezés után reggel korgó gyomorral ébredtem, és meg kell mondjam nem tetszett, de inkább nem értettem. Miért vagyok éhes, ha este ettem, és miért nem vagyok éhes, ha már este nem…? A választ lentebb meg is találjuk.

A kép forrása: integrativepro.com

A kép egy teljesen normális cirkaidán ritmust mutat (azért tegyük hozzá, mint eddig is megtettem, hogy stresszmentes, normális életet élő emberről van szó), de ilyen a valóságban nincs, itt bővebben olvashatunk erről.

Mit láthatunk? Tudjuk, reggel a kortizol szint magasabb, így az éhség nem jelentkezik. Egészséges embereknél is előfordul az, ami velem is megesett, a késő esti vacsora után bizony a reggeli éhség. Ekkor nincs magasan a kortizol? Nincs, és azt is meg fogjuk értreni, hogy miért. 

Az inzulin és a kortizol egymás antagonistái (ellentétei), így ha a kortizol magasan van, akkor az inzulin alacsonyan (pl. reggel, vagy böjt és ketózis esetén, ez utóbbit senkinek sem ajánlom, hosszú távon mellékvese fáradtságot okoz. Bővebben ezen a linken és itt tudunk olvasni). Ha az inzulin megemelkedik, akkor a kortizolnak már alacsonynak kell lennie, hiszen azért emelkedett az inzulin, mert ettünk. És azért ettünk, mert éhesek voltunk, tehát a kortizolszint alacsony volt, tehát a vércukor is, az éhségküszöböt már elérte. Egyszerű, de mégsem, mert a kevert makrók borzasztóan meg tudják az egészet kavarni, de itt most nem ez a lényeg, viszont fontos megemlíteni. Az rT3 meg aztán végképp romba dönt mindent, így ezt most ki is hagyom innen.  Ebből mi következik? Az inzulin elnyomja a kortizol emelkedését.

Az esti étkezés kihagyása (az mindegy, hogy deficitben vagyunk, vagy sem), vagyis minimálisra vétele a következőket okozza. A délutáni étkezés éjjel már nem befolyásolja a kortizol szintet, tehát az étkezésből adódóan nem fog változni. Miért nem? Mert éjjel nem eszünk, tehát az éjszaka folyamán, ha kimarad az esti étkezés, akkor a kortizol szint reggelre magasabbra fog szökni, mert a bélrendszerből már nem érkezik vércukor utánpótlás, így szükséges a megemelkedett mennyisége. Egyrészt a zsírraktárakat kell a vérbe bocsátani (lipolízis), majd ezt vércukorrá alakítani (glükoneogenezis). Ez fokozott kortizolt igényel, mert az agy (és az anyagcsere) nem állhat le, mert az halálhoz vezet. Megjegyzés, és kiegészítés, mely fontos. Itt most szénhidrátról van szó, nem zsír és fehérje fogyasztásról. Lehet annyit enni, hogy még másnap is a gyomrunkban kavarog a zsíros, cupákos pörkölt, és mondhatjuk azt, hogy reggel is azt böfögtük fel. Igen, de ekkor is kell a kortizol, mert ugyan lehet nincsen lipolízis, de glükoneogezis igen, hiszen a zsírt/fehérjét is ettünk. 

Az esti, késő esti szénhidrát bevitel (a zsír/fehérje emeli a kortizolt) akár az éjjel folyamán is kitarthat, ezért a felszívódás a bélből sokáig fennállhat, elalvás után is. Ekkor mi történik? Az inzulin  elnyomja a kortizolt, mivel van vércukor, és nincs szükség annyi kortizolra, mert az anyagcsere (agy is) stabilan kapja a glükózt. Ezáltal az éjjeli mennyiség sokkal kevesebb lesz, és nem éri el azt a szintet, amit a fenti esetben láthattunk. A késő esti szénhidrát bevitel reggelre éppen ezért sokkal alacsonyabb kortizol szintet fog eredményezni, és ezzel párhuzamosan éhséget. 

Nagyon fontos a következő, több tényezős felsorolás, mely lehet egyedüli, vagy többszörös tünet, mely most kizárólag az alvásra vonatkozik:

  • amennyiben nem eszünk este, és alvászavaraink vannak, pl. pisilés, akár többször, éhségre ébredés, vagy felriadás 2 és 4 között (de jellemzően pontban 3-kor), ott már a mellékvese nem tud elegendő kortizolt termelni, így a funkciója nagymértékben károsodott

Az oldalon található információk saját szellemi termékek, a szöveg része vagy egésze jogvédelem alatt áll. Bármely részének, vagy egészének a felhasználása (idézése) kötelezi a felhasználót a forrásmegjelölésre, minden jog fenntartva, copyright © 2020.

Amennyiben a felkeltettem az érdeklődésed...

...úgy a funkcionális táplálkozási tanácsadói tudásomat igénybe veheted.

”Anna”/ A funkcionális táplálkozási tanácsadói képzésemről itt tudsz bővebben olvasni.
”Anna”/ Az e-book-ok itt voltak elérhetőek, ezekben a témákban. Így, ebben a formában nem lesz többet letölthető/megvásárolható, erről a továbbképzésemnél is olvashatsz.

”Anna”/ Itt az érintett témakörökről tájékozódhatsz, mely biztosan bonyolult lehet elsőre.

Iratkozz fel ha értesülni szeretnél az újdonságokról, spam mappát ellenőrizd

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

error: